Hvorfor bør du lave en blog?

Der er flere gode årsager til at lave en blog. Dog oplever jeg typisk, at årsagen til at folk vælger at lave en blog, kan segmenteres i en af de tre nedenstående kategorier.

  • Hobby / selvrealisering
  • Tjene penge
  • Skabe værdi for andre

Ofte er alle tre bevæggrunde i spil

Personligt har jeg selv lavet rigtig mange forskellige blogs gennem tiden. Typisk inden for emner hvor jeg har interesse og min viden derfor er stor. Investpilot som du læser på lige nu, er et eksempel på en af de blogs jeg har lavet gennem tiden.

Mange af de blogs jeg har lavet gennem tiden eksisterer stadig den dag i dag og trækker meget trafik hver eneste dag. Andre blogs er nye og trækker næsen ikke noget trafik og flere af de blogs jeg har jeg slettet eller solgt.

Flere af mine blogs er generer pengestrøm. Jeg bruger flere forskellige strategier og teknikker til at tjene penge på mine blogs – de teknikker vil jeg også præsentere dig for i denne artikel.

Desuden vil jeg komme omkring step by step, hvad du skal gøre for at stå med en færdig blog senere i dag.

Det er faktisk ikke så svært. Du behøver ikke være programmør eller tekniknørd.

Du skal blot være villig til at lære, nysgerrig og have et ønske om at lave en blog. Plain and simple.

Så lad os kaste os ud i step nummer 1.

Step 1: Vælg en niche

Du skal starte med at vælge en niche. Sagt med andre ord, skal du vælge et emne for din blog. Du starter med at finde den overordnede niche. Det kan f.eks. være sundhed. Derefter går du et lag dybere, og kommer måske frem til at din blog skal handle om madopskrifter. Her kan du muligvis overveje, om du skal vælge at gå et niveau dybere ned i din niche, så du f.eks. ender med at vælge veganske madopskrifter.

Den primære årsag til, at det typisk vil være en fordel for dig at gå dybere ind i din niche, er fordi konkurrencen typisk er meget høj i den overordnede niche. Dernæst taler du mere direkte til en specifik målgruppe, når du er mere konkret. Forsøger du at ramme alle, så rammer du typisk ingen.

Ovenstående betyder ikke, at du nødvendigvis altid skal vælge at gå meget dybt ind i din niche. Er nichen f.eks. spritny og med meget få konkurrenter behøver du ikke gå flere niveauer ned.

Det kan også være, at du mener du har ressourcerne og evnerne til at konkurrere med de øvrige. Dog bør du tænke dig godt om – det er typisk federe at være nummer 1 inden for din subniche end at ende med at blive nummer 8 i den primære niche.

Personligt har jeg med Investpilot valgt en niche som er mere bred og konkurrencen er super hård. Konkurrencen er altid super hård inden for de nicher, hvor der er mulighed for at tjene mange penge. Det betyder også, at der ofte er nogle store konkurrenter med meget dybe lommer. Jeg har på trods af den hårde konkurrence valgt at kaste mig over investering alligevel. Det har jeg af den årsag, at jeg synes det er spændende. Jeg har arbejdet med det på et personligt plan siden jeg var 17 år gammel. Derudover har jeg arbejdet med søgemaskineoptimering er rigtig mange år, og mener at jeg har en fordel af den årsag.

Det var lidt indledende overvejelser omkring valg af niche. Du har måske allerede nu en idé om, hvilken niche, som du vil give dig i kast med. Hvis ikke så er det også helt fint. Uagtet om du har fundet din niche endnu eller ej, så bør du overveje de 4 nedenstående:

  1. Har det min interesse?
  2. Er der efterspørgsel?
  3. Hvordan kan jeg tjene penge?
  4. Hvordan er konkurrencen?
  5. Hvordan vil du markedsføre din blog?

Har nichen min interesse

Sørg for guds skyld for at vælge en niche som har din interesse, ellers vil din blog med stor sandsynlighed ikke blive en succes. Det skyldes naturligvis, at det er markant sjovere at producere og publicere indhold inden for et emne der har din interesse – og så vil det hele føles mindre som arbejde.

Har nichen din interesse, så har du også en bedre forståelse for den. Desuden vil det også være sjovere at bruge timevis på at lave research og nørde nichen endnu mere.

Brænder du for emnet, så vil det også smitte af på din blog, og det vil resultere i bedre indhold, som skaber mere værdi; både for dig og læserne.

Er der efterspørgsel

Er der efterspørgsel inden for din niche? Lad mig forklare dig hvad jeg mener, og en nem måde du kan undersøge det på.

Med efterspørgsel mener jeg, om der er mennesker der foretager søgninger på Google inden for din niche. Har du en blog med veganske madopskrifter, skal der selvfølgelig være søgninger på “veganske opskrifter, “vegansk mad”, “vegansk lasagne”, “vegansk pizza” og lignende søgetermer.

Hvis der kun er meget få søgninger eller ingen søgninger, så giver det ikke super meget mening at lave en blog inden for emnet, da der ikke er nogen som vil læse dit indhold.

Du kan bruge følgende tools til at finde ud af, om der er efterspørgsel inden for din niche:

  1. Google Trends
  2. Google Keyword Planner

Google Trends

Som du kan se på ovenstående billede, giver Google Trends dig et overblik over hvordan søgningerne har udviklet sig på “vegansk mad” de seneste 12 måneder. Du kan selv tilpasse dit tidsintervel. Det kan være fra 1 time til helt tilbage fra 2004.

Google Keyword Planner

Ovenstående billede er fra Google Keyword Planner. Som du kan se her, så har du mulighed for at få mere specifik indsigt i søgevolumen, konkurrence samt få anbefalinger til relaterede keywords.

Konkurrencen er udelukkende et udtryk for hvordan konkurrencen er i Google Ads (dem der køber annoncer på de specifikke søgeord). Hvis mange byder ind på de forskellige søgeord, og ønsker at få deres annoncer vist, så vil konkurrencen være høj. Denne metric må aldrig stå alene, når du prøver at vurdere konkurrencen inden for en niche.

Men med udgangspunkt i ovenstående, er det ret tydeligt, at der er en efterspørgsel inden for nichen, da der er en del søgninger hver måned.

(Bruger du ikke penge på Google Ads, vil du få søgevolumen vist i et interval. Det giver dårligere indsigt, men kan dog stadig bruges til at finde ud af, hvorvidt der er efterspørgsel, og hvor stor efterspørgslen ca. er)

Hvordan kan du tjene penge på nichen?

Hvis du ønsker at lave forretning på din blog, skal du huske at overveje hvordan du kan og vil tjene penge på din blog. Der er flere forskellige muligheder, som jeg vil gå mere i dybden med senere i dette indlæg, men kort og godt kan du overveje følgende muligheder:

  1. Sælg links på din blog (Links bidrager med højere placeringer i Googles organiske søgereultater)
  2. Indsæt reklame på din blog (Google Adsense)
  3. Affiliate marketing (F.eks. Partner Ads, Adservice, Pricerunner eller lignende)
  4. Sponsoraftaler (Direkte aftaler med brands)
  5. Tilbyd et produkt eller en ydelse

Hvordan er konkurrencen?

Er konkurrencen meget hård inden for den niche du vælger, kan det være vanskeligt at komme til at rangere i Googles organiske søgeresultater. Topplaceringer i Googles organiske søgeresultater er en omkostningseffektiv måde at skabe en stabil mængde af trafik til din hjemmeside hver måde.

Du behøver ikke droppe en niche nødvendigvis, hvis konkurrencen er hård. Måske er du skarp til søgemaskineoptimering, eller forberedt på at bruge den tid og de penge det kræver at komme til tops, fordi du ved at afkastet vil være stort, hvis det sker.

Dog kan du med fordel gøre dig nogle overvejelser omkring, hvordan du ellers kan skabe trafik til din blog, ved at tænke andre markedsføringskanaler ind. Det kan nemlig være risikobetonet, hvis al din trafik kommer fra en kilde. Hvis den kilde en dag stopper med at levere trafik fra den ene til den anden dag, står du at skal starte fra 0.

Hvordan vil du markedsføre din blog

Du kan vælge at markedsføre din blog på flere forskellige måder. Jeg vil anbefale dig at vælge et par stykker, da du hurtigt kan sprede dig ud over for meget, og derved ikke få den ønsket effekt af din indsats. Fokus er nøglen til det gode resultat.

Du kan skabe trafik til din blog med:

  • Søgemaskineoptimering (Opnå topplaceringer på Google)
  • E-mail marketing (kræver du har en mailliste)
  • Youtube-kanal
  • Organisk aktivitet på sociale medier (TikTok, Instagram og Pinterets)

Der er naturligvis flere muligheder en dem jeg nævner her, men det er nogle af de mest oplagte at give dig i kast med. Efter min mening

Step 2: Navnet på din blog – Køb et domæne og et webhotel

Hvad skal navnet på din blog være? Det er et godt spørgsmål, og noget du selv skal finde ud af. Jeg kan dog komme med nogle anbefalinger og overvejelser, som du kan gøre dig, når du vælger et navn til din blog.

For det første skal navnet på din blog være ledigt som domænenavn. Du kan undersøge om dit domænenavn er ledigt her: https://www.simply.com/dk/

Keep it short

Efter min mening er gode domænenavne korte. Det er de af den årsag, at det er nemt at skrive og nemmere at huske. Hvis det kan lade sig gøre, så sigt efter et domænenavn med 2-3 stavelser. Det er ikke jordens undergang, hvis det ikke kan lade sige gøre. In-vest-pi-lot er f.eks. 4 stavelser, og det domænenavn er jeg personligt ret glad for.

Årsagen til at jeg er glad for domænenavnet Investpilot.dk, er fordi det er ret sigende i forhold til hvad bloggen handler om. Jeg brænder bredt for investering, og mener ikke at domænenavnet afgrænser mig i hvilke emner jeg kan behandle inden for nichen.

Undgå denne fejl

Jeg vil klart anbefale dig at vælge domænenavn uden æ, ø og å. Hvis du vil have et domænenavn, hvor ordet f.eks. har et æ, kan du skrive ae i stedet for. Er det et ø, kan du skrive oe. Er der et å kan du skrive aa. Save

Vælger du et domænenavn med æ, ø eller å, så anbefaler jeg at du køber domænenavnet med æ, ø eller å og redirecter det til dit domæne med ae, oe eller aa.

Men se om du ikke kan undgå ovenstående, da det er mere clean og simpelt med et domænenavn, som er let at skrive – og så slipper du for at købe flere domæner.

En anden årsag til du bør undgå domæner med æ, ø og å er fordi linket kommer til at se mærkeligt ud, når du deler det på f.eks. sociale medier. Ser et link mystisk ud, er der færre der klikker på det.

Skal du vælge .dk eller .com

Der er frit val, når det kommer til endelsen på dit domænenavn (TLD). Altså om domænet skal være. dk, .com, .se, .net, .org eller måske . io.

Min anbefaling er, at du vælger .dk, hvis det er en dansk hjemmeside til danskere. Har du et internationalt sigte med tiden, kan du også vælge at købe .com domænet fra start og gemme det til den dag det skal i brug. På den måde er du sikker på, at der ikke er andre som køber det.

Et .dk domæne har også en lille fordel, når det kommer til at opnå topplaceringer i de danske søgeresultater.

Undersøg rettigheder

Du bør undersøge om der er nogen registreret rettigheder på det navn, som du ønsker at tage i brug til din blog. Det er meget træls, at skulle skifte domænenavn senere og evt. bøvle med en retsag, fordi der er nogle der mener du har krænket deres ophavsret eller lignende.

Du kan starte med at lave en simpel Google søgning og se hvad der dukker op. Derefter kan du prøve at lave en søgning på Rettigheder.dk.

Hvordan køber du domænet

Hvordan køber du domænet til din blog, og hvor skal du købe det? Der er flere forskellige muligheder og mange af dem kan fungere ganske udemærket. Personligt bruger jeg Simply.com.

Du går blot ind på deres hjemmeside, hvor du kan undersøge om domænet er ledigt. Er domænet er ledigt køber du det. Processen er meget simpel. Husk at købe et webhotel til dit domæne. Det bliver du spurgt om i købsprocessen, og det skal du takke ja til, så du kan komme i gang med at lave din blog med det samme.

Hvad hvis dit domæne ikke er ledigt?

Tag det bare helt rolig. jeg har oplevet denne frustration rigtig mange gange. Jeg får en genial idé til et navn, men når jeg undersøger om det er ledigt, er det allerede taget.

Det er #€%DSN#(€=

Men sådan er det. Videre.

Min anbefaling er, at du finder på et andet navn. Jeg ville personligt aldrig vælge .net, .org eller lignende. Jeg ville altid gå efter at finde et ledigt .dk domæne, hvis det er dansk indhold til danskere.

Er du på udkig efter et ledigt .com domæne, skal du forberede dig på, at denne proces kan blive ret lang. Der er mange potentielle køber af .com domæner ude i verden, hvilket i mange tilfælde betyder, at de 10-20 første gode idéer du får, allerede er taget. Man er åbenbart ikke så unikt tænkende, som man gik og håbede på.

Her kan du med fordel f.eks. forsøge dig med at sammensætte forskellige ord på nye og spændende måder.

Step 3: Lav en 1-click WordPress-installation 

Mange hostingudbydere tilbyder 1-click WordPress-installation. Som navnet indikerer kan du med et klik installere WordPress på dit domæne uden at du behøver at lave en masse tekniske krumspring.

Inden du vælger hostingudbyder, bør du undersøge, om de tilbyder 1-click WordPress-installation.

Simply.com er en af de udbydere, der tilbyder dette.

Årsagen til at jeg anbefaler dig, at du bruger WordPress til at lave din blog, er fordi

  1. WP er bygget til at lave blogs
  2. WP er skalerbart
  3. WP er godt til SEO
  4. 42% af alle hjemmesider på internettet er pt. bygget i WP

WordPress er oprindeligt blevet lavet til at lave blogs på internettet. Det betyder at den funktionalitet der tilbydes, egner sig godt til d behov du har, når du skal lave din blog.

WordPress er skalerbart forstået på flere måder. For det første er der ikke nogen øvre grænse på, hvor stor din blog kan blive. Du skal bare sørge for at dit webhotel er stort nok, og det kan du løbende opgradere, hvis det bliver nødvendigt.

Playstation Blog, TechChrunch, Sony Music, Time Magazine, CNN Press Room, Disney Books, Wired,  Microsoft News, Angry Birds osv. osv. er bygge i WordPress. Er WordPress store nok til disse verdensomspændende virksomheder, er sandsynligheden også stor for, at det kan opfylde dine behov.

WordPress er også skalerbart forstået på den måde, at du har mulighed for at bygge mere funktionalitet på. Du er ikke begrænset. Vil du f.eks. bygge en webshop på din blog på et senere tidspunkt, så er det en mulighed du har.

Det betyder, at du ikke behøver at skifte til et andet system senere, hvis dit behov udvikler sig, og du får nye idéer.

Lav en blog

Step 4: Vælg et tema

Step 5: Opsæt bloggen

  1. Tilføj tema / Vælg tema
  2. Husk SSL
  3. Indstillinger
  4. Sådan laver du din menu
  5. Muligheder med plugins

Step 6: Skriv dit første blogindlæg

Step 7: Søgemaskineoptimering og promovering

Step 8: Hvordan kan du tjene penge på din blog?

Der er flere forskellige måder til, hvordan på du kan tjene gode penge på din blog. Jeg vil kort prøve at præsentere dig for nogle af de mest populære måder, som for mange også vil være nogle af de letteste at gå i gang med.

  1. Sælg links på din blog
  2. Indsæt reklame på din blog
  3. Affiliate marketing
  4. Sponsoraftaler
  5. Tilbyd et produkt eller en ydelse

About the Author: Emil

Mit navn er Emil Jørgensen. Jeg driver til dagligt det digitale marketing bureau, makeitmedia. Investering i aktier og andre spændende aktivklasser samt virksomhedsdrift og iværksætteri er nogle af mine helt store passioner. Jeg har gennem årene lært meget gennem opstart af flere virksomheder samt gennem mine egne investeringer. Disse erfaringer deler jeg med dig her på Investpilot.dk.

Leave A Comment